BUILDINGS.PL
Oszczędzanie energii rozpoczyna się od nauki w jaki sposób można to zrobić
Zapisz się do naszego Newslettera
7 lis 2014 / Ruukki /

Koszty ogrzewania w centrum logistycznym

Najnowsze centrum logistyczne DHL otwarto w ubiegłym roku w Oulu, w Finlandii. Ponieważ do jego budowy wykorzystano system energooszczędnych płyt Ruukki, ta imponująca i kolora fasada przyczynia się do zmniejszenia kosztów ogrzewania. Ogrzewanie to główny „pochłaniacz” energii w budynkach. We wszystkich swoich działaniach DHL minimalizuje wpływ na środowisko. W skład systemu energooszczędnych płyt Ruukki wchodzą płyty Ruukki life, które produkuje się z materiałów pochodzących z recyklingu.

W swoich działaniach DHL kieruje się zasadami zrównoważonego rozwoju. Najwięcej energii w obiektach DHL zużywane jest na ogrzewanie i oświetlenie. Szczelne budynki oszczędzają energię, ale naturalnie nie decydują o charakterze obiektu.

“W myśl naszej głównej zasady, budynek ma służyć jako osłona procesu logistycznego opartego na działaniach operacyjnych. Innymi słowy, najpierw projektujemy i rozmieszczamy procesy w celu uzyskania maksymalnej efektywności, a dopiero potem chronimy je dachem i ścianami,” wyjaśnia Pekka Simonen, dyrektor DHL DBS Finland.

W centrum logistycznym otwartym we wrześniu 2013 roku w Oulu, DHL świadczy usługi składowania i dystrybucji dla BRP Finland Oy, firmy specjalizującej się w wyrobach sportowych. Roboty budowlane zaczęły się w lutym 2013 roku, a odpowiadała za nie spółka Lemminkäinen Oy.

Koszty ogrzewania w centrum logistycznym

Ekspresja i witalność

Centrum logistyczne, zlokalizowane w dzielnicy Rusko w Oulu, zajmuje powierzchnię około 8000 m2, co oznacza, że mogłoby zmieścić boisko piłkarskie. Wielokolorowa elewacja powstała przy użyciu płyt energooszczędnych, które pomagają obniżyć koszty energii.

“Naszym celem jest wyposażenie budynków w ekspresyjne, energetyczne fasady zamiast szarych i nudnych ścian. Centrum logistyczne w Oulu jest tego dobrym przykładem,” podkreśla Simonen.

Budynek został zaprojektowany przez architekta Mikko Siltanena, który uważa, że szare obiekty są po prostu nudne.

“W moim projekcie kierowałem się intuicją i przeczuciem, jaki ma być wygląd budynku mojego klienta oraz dla jakiego typu obiektu władze miejskie Oulu wydałyby pozwolenie na budowę. Także paleta kolorów rozwiązań elewacyjnych Ruukki miała wpływ na projekt,” mów Mikko Siltanen.
“Biorąc pod uwagę, że jest to obiekt logistyczny, sprawia zaskakująco dobre wrażenie."

Budowa dla profesjonalistów

Łącznie, do wykonania ścian zewnętrznych centrum użyto 4250 m2 płyt Ruukki ENERGY. System ten przyczynia się do większych oszczędności kosztów energii w porównaniu do zwykłych płyt warstwowych.

Zdaniem Ismo Heikkinena z Lemminkäinen, który był odpowiedzialny za wykonanie projektu, płyty Ruukki w najlepszy sposób spełniły wymagania postawione wobec nowego budynku. Najważniejszymi kryteriami były efektywność energetyczna, terminowość robót i realizacja projektu architektonicznego.

“Roboty budowlane przebiegały ściśle z planem i napiętym harmonogramem. Zaletą płyt Ruukki jest ich szybki montaż,” zauważa Heikkinen.

“Montaż paneli zajął pięcioosobowej brygadzie pięć tygodni. W porównaniu do jednokolorowej ściany, ten projekt był bardziej złożony, gdyż wielokolorowa fasada wymaga, by płyty były montowane zgodnie z planem architekta,” wyjaśnia Jorma Kiljander, dyrektor zarządzający Oulun kuorirakenne Oy, firmy odpowiedzialnej za roboty montażowe.

Oulun kuorirakenne to jedna z firm wykonawczych certyfikowanych przez Ruukki w zakresie montażu płyt energooszczędnych. Firma posiada rozległe doświadczenie w montażu płyt i innych komponentów ściennych Ruukki dla wielu elektrowni i budynków biurowych.

Pionowe złącza, cokół i dach to najbardziej krytyczne punkty dla szczelności budynku. Centrum logistyczne DHL cechuje się znakomitą szczelnością. Wskaźnik przepuszczalności ciepła w budynku mierzono w sierpniu i wyniósł on 0.7, co przekracza minimalny wymóg 4.0 m3/h m2 wynikający z fińskich norm.

Wpływ na środowisko to wspólna troska

Ochrona środowiska stanowi kluczowy element strategii DHL. DHL dąży do globalnej poprawy efektywności w obszarze emisji CO2 o 30% do 2020 roku, w porównaniu do wielkości z 2007 roku. Oznacza to, że celem firmy jest zmniejszenie o blisko jedną trzecią emisji dwutlenku węgla dla każdego listu lub przesyłki, którą dostarcza i dla każdego metra kwadratowego powierzchni, którą zajmuje.

Troska kierownictwa o wpływ przedsiębiorstwa na środowisko może mieć swój wyraz, na przykład, w poprawie efektywności energetycznej budynków. Wynika to z faktu, że ogrzewanie i oświetlenie stanowią główny udział w energii zużywanej przez budynek. Jednym z obszarów działalności DHL jest tzw. logistyka kontraktowa, czyli magazynowanie produktów klientów i świadczenie towarzyszących temu usług o wartości dodanej. Oznacza to, że DHL Supply Chain dostarcza klientom usług i pomieszczeń, jakich potrzebują. Zdaniem Pekki Simonena z DHL, zlecenie usług logistycznych zewnętrznym firmom to obecnie powszechna praktyka w Europie i rosnący trend w Finlandii. Nacisk na efektywność energetyczną wynika także z wartości klientów i przepisów prawa.

Budynek jako narzędzie

Pekka Simonen pracuje w sektorze nieruchomości i logistyki od 20 lat i wie, o czym mówi. Prawdziwa wartość nieruchomości mierzona jest jego zdolnością do utrzymania się na rynku. Gdzie zaczyna się kreowanie wartości dla centrum logistycznego?

“Budynek to główne narzędzie w magazynowaniu i składowaniu. Kluczowe znaczenie ma to, by wspierać proces odbywający się pod jego osłoną. Dla inwestora z sektora nieruchomości, określenie i zmierzenie wartości budynku zależy od różnych czynników, które niekoniecznie są zbieżne z wartością wytworzoną dla użytkownika nieruchomości,” wyjaśnia Simonen.

Kiedy podejmowane są decyzje o obudowie i szkielecie budynku? Materiały budowlane dla obiektu wybierane są z reguły na wczesnym etapie procesu projektowania, w tym samym czasie, gdy określane są działania, które będą prowadzone w całym budynku.

“Praktyka pokazuje, że nie warto trzymać się zbyt mocno decyzji podjętych na wczesnych etapach. Sporządzenie projektu budowlanego to często długi proces i do czasu rozpoczęcia fazy wykonawczej mogą zmienić się ceny i uwarunkowania finansowe. Musisz postępować elastycznie,” mówi Simonen.

Zmiana i stałość

Simonen widzi i zmiany, i stałość w branży nieruchomości.
“Największa zmiana nastąpiła, gdy międzynarodowi inwestorzy z sektora nieruchomości pojawili się na fińskim rynku. Obniżyło to czas wymagany do zwrotu z inwestycji lub czas najmu, zwłaszcza w odniesieniu do nowego budownictwa.”

Zdaniem inwestorów i najemców nieruchomości, perspektywa czasowa budynku i korzyści, jakie daje, pozostały bez zmian.
“Oczekiwania inwestora co do rentowności wynajmu powierzchni w budynku dotyczą okresu od 10 do 20 lat, podczas gdy nabywcy usług logistycznych posługują się kategorią kontraktów na usługi, sięgających od jednego do trzech lat. Problem dwóch sektorów - logistyki i nieruchomości - to, kto poniesie finansowe ryzyko pustej przestrzeni.”

Innym aspektem, który pozostaje niezmienny, są pewne więzi emocjonalne, jakimi fińskie firmy tworzą z budynkami. Zaskakująco często firmy chcą posiadać na własność nieruchomość, którą zajmują, co oznacza, że to właśnie firma sama ponosi ryzyko za siedzibę, która może w przyszłości przestać spełniać potrzeby danego przedsiębiorstwa. Wartość budynków znajduje się wówczas w zestawieniu finansowym spółki.

Zmierzona szczelność

Szczelność centrum logistycznego została zmierzona metodą różnicy ciśnień zgodnie z normą SFS EN 13829. Zmierzony wskaźnik przepuszczalności powietrza budynku wynosi q50 = 0.7 m3/h, m2, czyli jest wyraźnie poniżej gwarancji szczelności Ruukki wynoszącej 1.0. Zmierzona wartość przekracza minimalny wymóg 4.0 m3/h m2 wynikający z fińskich norm.

180 000 metrów kwadratowych

W Finlandii, siedziby DHL zajmują łącznie około 180 000 m2. Poszczególne lokalizacje są względnie nowe i nawet najstarsze z nich nie przekroczyły jeszcze połowy swego okresu użytkowania. DHL nie jest właścicielem zajmowanych przez siebie nieruchomości. W Finlandii, DHL posiada siedem dość dużych zakładów produkcyjnych zbliżonych do centrum logistycznego w Oulu oraz kilka obiektów biurowych.

Góra
Komentarze
Brak komentarzy, podziel się swoją opinią jako pierwszy....
Dołącz do Forum

Kalendarium